torsdag 14 maj 2009

Therion rulez ! xD

Godmorgon.

Drömde jag satt i ett kylskåp med benen ute. Sen öppnade någon dörren och bad mig ställa in par jordgubbs öl.

Jag har hittat ett jätte bra band... Therion. Har lyssnat på två av deras låtar i några år nu utan att veta vad dom hette. Hittade ett klipp på youtube och så spelades dom två låtarna. Tänkte ingen fan vet säkert vad gruppen eller låtarna heter. Så har inte tittat på det klippet på över två månader. Igår var första gången på länge och där stod artist namnet samt vad låtarna hette !!

Så klart youtubade jag på dom. Och vad mer ska jag säga... helt fantastiska är dom. Therion. Tänk Nightwish fast svenskar. Dom sjunger på både svenska, latin och engelska. Nightwish kom ut år 1996 medans Therion har funnits sedan 1986 men jag tror dom släppte deras första album år 1990. Deras senaste album släppte år 2007. Så hoppas dom fortfarande är aktuella. : )

Dom sjunger mycket om mytologi. Asa tron, den grekiska mytologin, egyptien, indiska... dom två låtarna som jag fastnade först var : Helheim och Crowning of atlantis. Den här rockiga musiken och operan är helt fantastiskt... man kan bara lyssna... en riktig grym låt med är Typhon. Jag hittade även låtar som hette Nifelheim och Midgard. : ) För er som är FF7 fanatiker vet vad jag menar. Nifelheim kan jag absolut tänka mig som Clouds them faktiskt.

Och när man tänker på Sephiroth them så låter den väldigt mycket som en av låtarna från Therion.... så FF7 är väldigt genomtänkt från början till slut. Från städerna till musiken tillochmed några monster heter likadant från asa tron. Jag är sån nörd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar