torsdag 21 maj 2009

Eviga frågan...

Har precis lyssnat på Snow Patrol med Run och Chasing cars. Såna otroligt fina låtar vilket fick mig att tänka på Coldplay med Yellow och Fix you. Coldplay spelar ju sin sista konser nu i augusti... kommer aldrig få se dom live alltså.

När man rotade fram lite saker inne på youtube så dök ett klipp om en debatt som handlade om fri abort. Varför ska det vara så svårt ? Jag förstår inte riktigt men ska man hålla på och rösta om valet till abort var 4:de år ? Vi har väl demokrati här i Sverige eller... ? Så jag tackar även nej till EU, faktiskt... varför ska vi rösta om för 3:de gången blir det nu, om vi ska införa euro till Sverige ? Vi har röstat nej redan två gånger ! Jävla politiker... lyssna för engångs skull på vad folket vill ! :p Nej, nej och åter nej till EU.

Och sen det här med fri abort tycker jag är väl en självklarhet att den ska finns kvar. Oönskade graviditet ska man kunna fixa... det föds ungar hela tiden. Och det finns dom som föder barn utan att ens ha gått ur skolan eller fixat utbildning eller har ett stadigt förhållande, har en egen bostad, en stadig ekonomi. Är det rätt mot barnet ? Ska föräldrarna leva på social bidrag ? Är det rätt mot oss som betalar skatt ?! Nä. (ok lite överdrivet men självklart ska det finnas en möjlighet om att få göra abort...) det är inte bara, åh nu är jag på smällen ! Nu måste jag föda det. Utan att bli gravid och föda ett barn är stort. Du har ett liv som du har ansvar för resten av ditt liv.

Tycker det är hemskt när te.x unga föräldrar lämnar över sina barn till sina mammor för att kunna gå ut och festa ! Jag vet hur många som helst som gör det. Vet en tjej som lämnar över sin son till sin mormor när hon vill ut och festa. Sen hämtar hon sin son dagen efter när hon är bakfull.

Ibland kan man tänka, vad som är bäst för en själv och vad som är bäst för barnet. Visst avskyr jag tjejer som gör abort hela tiden. Använder abort som någonslags preventivmedel... dom utnyttjar ju den här friheten att kunna få göra abort. Det är otroligt fel ! Och klart folk blir förbannade över sånt. Men sen finns där tjejer med som verkligen inte hade planerat det och vet om att dom klarar inte av att ha ett barn. Ska man utesluta det valet då för dom ? Efter varje abort så frågar ju barnmorskan om tjejen har något preventivmedel. Om inte så får dom det på stört.

Ska man verkligen tillåta tjejer föda barn som är oönskat ? Ska dom "skylla sig själva" för dom inte skyddade sig ??

En kompis berättade att en av hans tjejkompisar fixade det själv inne på en toalett. Hon var 16 år. Jag blev så förbannad. Hon kunde fan ha skadat sig själv ! En jävla tur att hon inte gjorde det. Så ja, om man tar bort abort så kommer det säkert finnas fler tjejer som följer hennes exemplar.

Människan är långt ifrån perfekt. Men vissa saker vi gör är bara mänskligt... vi har en egen fri vilja. Hoppas och tror jag... samt det finns viktigare saker att ta upp än om en debatt om fri abort... börja rädda världen ist, få slut på allt krig, rädda alla barn som har det svårt, som lever utan en mamma och en pappa. Dags att börja ta hand om dom barnen som verkligen finns där ute ist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar