fredag 8 maj 2009

Vattumannen.


VATTUMANNEN.

Vattumannens behov av självständighet kan inte nog understrykas och det är mycket viktigt att de får utvecklas och genomföra en egen livsstil. Även om de har rykte om sig att vara mycket vänliga och sällskapliga är de i många avseenden ganska tillbakadragna och måna om sitt privatliv. Vattumannen håller en viss distans till andra.

Vattumannen har en stor frihetslängtan och äventyrslust samt behov av att känna omväxling och oberoende. En dragning till det okända och spännande i tillvaron hör till bilden. Vattumannen kan vara impulsiv och oberäknelig och gör ofta helomvändningar på stående fot. Att planera är inte det lättaste för denna bohemiska natur - förändringar, överraskningar och äventyr tillhör vardagen. Vattumannen bryr sig alls inte om ifall han anses vara en underlig figur eller om alla andra tycker annorlunda. Personlig frihet och rättvisa är centrala begrepp.

Vill du vara hans vän och tränga in under ytan måste du acceptera honom som han är. Han accepterar dig som du är, även om du kanske har fel enligt hans mening så har du rätt att tycka som du vill. Han är fördomsfri, intellektuell och human. Deras naturliga vänlighet parad med en genuin vilja att hjälpa andra, och den som är i knipa kan alltid räkna med hjälp från vattumannen, som tacklar andras problem på samma sätt som sina egna, logiskt, behärskat och utan onödig känslosamhet.

När det gäller kärlek har du inga romantiska drömmar eller visioner på hur det ska vara. Kärleken kommer när den kommer. Din partner bör också dela din syn av frihet och oberoende, att man även i ett äktenskap bör leva som två fria människor och inte som en. Du visar mycket sällan känslor offentligt, men i hemmet överraskar du en del, även på det romantiska området emellanåt. Den självständiga Vattumannen kan också ha lite svårt att släppa andra inpå livet, eftersom du gärna tenderar skärma av dig något från din nyfikna omgivning.


Vattumannen är nog det zodiaktecken som har svårast att stadga sig och finna lyckan i ett nära förhållande. Deras stora behov av självständighet och oberoende gör det svårt för dem att släppa andra inpå livet eftersom de vet att det kommer att rubba deras cirklar och tvinga dem att inskränka sitt livsrum, på alla plan. Ofta börjar de inte fundera på ett förhållande förrän de är så fast inrotade i sina vanor att hela företaget känns omöjligt, och de kan då förbli ensamma för livet. Trots det har många vattumän ett uttala romantiskt drag och sinne för kärlekens glamour, så när de väl får en partner är de, liksom sina kusiner stenbockarna, mycket lojala mot honom/henne.

Vattumannen är positiva och optimistiska också när livet känns svårt och förlorar sällan hoppet, och deras medfödda humanitet låter dem aldrig glömma att många andra är mindre lyckligt lottade, än de själva. Deras störta fel brukar vara oberäknelighet, men deras självständighet kan göra dem avståndstagande på ett sätt som ger upphov till emotionella problem. Partnern och vännerna kan också ha rätt i sina misstankar att vattumannen ibland gör saker och ting bara för att djävlas.

(Jag har fallit omkull fler tals gånger men har alltid haft i bakhuvudet att det kommer bli bättre. Man måste tänka så för att inte bli galen... Tror vattumän lätt blir misstolkade. Pågrund av iaf jag, helst vill vara själv och jag tänker väldigt mycket på allt och inget. Jag vet inte hur, men många tycker jag är arrogant och ibland högfärdig. Jag är inte så sällskapsjuk av mig och att jag då tar avstånd från alla. Kanske får dom det att tro jag är bättre än dom ? Jag vet faktiskt inte... jag är ingen tankeläsare.)

Rationella är de dock och lyssnar alltid till förnuftsskäl, vilket blir en tillgång längre fram i livet. Små vattumän är alltid vänliga mot andra, men det betyder tyvärr också att de kan vara alltför godtrogna och redo att promenera iväg med främmande människor som utnyttjar deras godtrogenhet. Det är någonting man redan tidigt måste varna dem för att göra. Alla former av välgörenhetsarbete passar utmärkt för de här barnen, som då får en chans att utveckla den humanitet som senare kommer att bli ett av deras största och mest positiva drag. När och om en kreativ eller vetenskaplig begåvning visar sig bör den också uppmuntras.

(Kommer ihåg när jag var mindre och vi hade middag hemma, hur upprörd jag blev när vi slängde all mat som vi hade kvar. Jag satt och skrek åt mamma om varför vi inte kunde skicka ner mat som blev över till dom som behövde det...^^ det sitter fortfarande i. Jag vill kunna förbättre världen. Vill be alla att sluta kriga, såra varandra, hata varandra... that's more to life, right... ? There's gotta be. Och jag tror vi en dag...

Mitt intresse om vetenskap har aldrig blivit så värst uppmuntrad men jag har alltid trott på det väldigt starkt att det inte har behövts Jag tror mer på vetenskapen än på bibeln. Mamma är väldigt religiös...)

Pengar betyder inte så mycket för dem och de måste undvika att slösa bort hela lönen på kortlivade modeprylar. Vattumannen mår som regel inte alls bra av att gå och vänta på avgörande beslut eller veta att en förändring är i faggorna, men inte exakt när den ska inträffa. Snabba beslut är inte alls lika påfrestande. Deras snabba reaktioner kan mycket väl göra att de med tillräcklig provokation bryter upp också från mycket väletablerat arbete.

Kort och gott om Vattumannen. : ) Tyckte det stämde in ganska
bra faktiskt eller väldigt bra. När man läser detta så inser man
också hur viktiga ens principer är och man ska hålla fast i dom,
våga stå för dom. Det är den du är.

Ändra inte dig för mindre liksom. ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar