tisdag 7 april 2009

Dr. Me In the House !

Det känns alltid lite bättre efter ha pratat med sin polare...
but still... så mycket jag kommer missa nu i sommar om
jag inte kommer få ut en lön... men det är livet som mig.

Det är snart påsk ! Så började tänka på all god påskmat
som kommer att lagas här hemma. : ) Eller dukas fram.

Som te.x
Fyllda ägg - Fyller vanliga kokta ägg med räkor. Gropar
ur gulan, blandar gulan med, hackade räkor, majonäs,
senap, dill & lite salt och peppar. Kan även fin hacka röd lök i.
Sen fyller du "röran" i äggen. Som dekoration en hel räka och
ett litet dill blad på ägget. Klart ! Så jädrans gott. : )

Jansson frestelse. Det är konstigt iaf vi hemma bara
äter det på såna här "högtider." Sån god rätt borde
ätas massor med gånger... ^^

Sen nypotatis eller färskpotatis, kyckling, prinskorv,
köttbullar, sill, lax, färks sparris... ååh ! Jag är ett stort
fan av mat alltså. :p Till allt det här en kall öl... på kvällen
blir det massor med godis och påskmust.

Jag är ledsen men jag kan inte förstå hur speciellt tjejer
är så petiga med maten... "idag kan jag bara äta en halv
sked fill och kanske en bröd kant. Hur mycket kalorier
blir det ?" Alltså... det är såfall bättre att käka gurka
en hel dag eller apelsiner än äta den där brödkanten...

Det är ju det som blir så fel... även fast man "bantar"
så måste man få i sig näring, proteiner och vitaminer.
Bara så länge du äter rätt och rör på dig så går du ner
på ett hälsosamt sätt för fan ! Svårare än så är det inte.

Kroppen mår fan inte bra av allt skippande hit och dit.
Klart som fan du kommer svullna upp om du skiter i
att äta i en dag och sen nästa kränger i dig en pizza.
Bara logiskt liksom.

Det finns sjukt mycket god mat även fast man inte
gillar mat... sallad, morötter, nötter, ost, fisk, kyckling,
youghurt och musli... en god grekisk sallad ! Åååh...
eller (fullkorns) pasta med olivolja, tomater, nötter
och oliver...

GI metoden funkar ska jag säga... och den är bra
mycket bättre än metoden att inte äta alls. Två år
sedan testade jag den med morsan för så klart ville
ha en fin mage till sommar´n... morsan gick ner hur
mycket som helst samt jag med. Jag hade gärna kunnat
fortsätta med den men jag älskar mat för mycket... eller
rättarsagt ris, potatis, bröd och pasta för mycket...

Du rasar i vikt men får ändå i dig mat ! Godis som chips
och lösgodis, kakor eller bröd kan du säga bye bye till.
Jag blir bara så ledsen när jag ser speciellt bland mina
vänner när dom inte äter något...

(Kan säga dom killarna som man har varit tillsammans
med eller bara dejtat har varit mer attractive av mig
när jag hade en liten mage än när jag var super smal...
jag kan säga att det är finare med tjejer som har lite
kurvor och en gump än en smal sticka som klagar
på att hon är fet...) Tror att man kommer må mycket
bättre om man lyckas slå sig fri från den här besattheten
och låta bestämma mer över sig själv.

Bara mina tankar... jag vet att det finns tjejer som är
"naturligt" smala och inte kan gå upp. Men bara så
länge jag ser dom äta så blir jag glad... men sen finns
det dom här som inte äter bara för att... fått nån konstig
fixering av att man måste gå ner 10 kg inom beloppet
en vecka... du har bara en kropp, ät rätt och rör på dig.
Så behöver du aldrig ha såna här tankar om att snabbt
som möjligt gå ner.

Nu ska jag ta ett glas apelsin juice. Sen väntar en god
grön peppar sås på mig. Till det blir det väl färsk potatis
och en kalkon filé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar